GEDIK ==>> dalam konteks minda aku

by 9:55 AM 1 komen


Assalamualaikum.

Sebenarnya macam manaah aksi gedik nih? Golongan mana yang boleh digelar GEDIK? Kalau someone digelar gedik tu satu kelemahan or kelebihan dia? Okey. Tu soalan tak lulus piawaian.

Memanglah. Kalau secara logik.

Gedik ni sinonim dengan golongan ang berjalan liuk-lentok, bercakap kalau dengan gender berlawanan tak sah kalau tak goyang-goyang badan, tak gulung-gulung rambut. Yes. Tu memang sah gedik, isn't it?

Tapi bagi aku... gedik tak dikhususkan untuk all those je.

Ramai je sekarang yang pendiam, jalan tunduk-tunduk, bercakap dengan lelaki pakai senyuman je, tapi di sebaliks emua tu..... pergh!

And ada jugak, yang happy go lucky, bercakap dengan lelaki macam biasa2 je, tapi still ada jugak soksek-soksek yang cakap dorang tu gedik.

huh. So, anybody boleh tolong leraikan kusut di kepala aku?

Tapi kalau bagi aku la... aku lagi suka gedik yang sememangnya asli dalam diri dari gedik yang lahir dari pompuan yg diam2 ubi bersisi. Ntah pape la aku, gedik pun boleh aku cakap suka. Tapi serius, aku prefer those type more, pasal kegedikan dorang tu memang tak hipokrit. Memang lahir je dah tergedik-gedik, apa nak buat kan?

Berbanding yang jenis lain tu... rasa tertipu la kan? Sometimes, gedik dari perempuan yangs enyp ni jadi racun bagi seseorang kawan. Entah, aku tak reti nak hurai panjang lebar. Tak pasal-pasal wujud scene drama adaptasi novel kat sini. (Highlighted: NOT ALL. So jangan boikot aku kalau kawan dorang pun gedik tapi korang ok je)

Aku nak cerita sikit.

Masa balik tusyen tadi...
Abah ambik lambat. Then ada la sorang student laki yg aku rasa batch aku jugak, tunggu sekali.  Awalnya mmg la, aku diam and dia diam. Masing2 juz petik2 nfon je. Kejap2 aku perasan dia borak ngan pakcik yg jaga tusyen tu.

Suddenly, maybe untuk tak menjanggalkan aku yg mmg sorang2 pompuan at that time, dorang tegur la aku. tanya skola, tanya tepat apa segala. but soalan yg seriously bikin aku cuak tanpa react dengan face... dia tanya ====vvv====


"Kenal Lia (bukan nama sebenar)?" Since aku cakap skola MPI,..adat la kan. tanya kenal itu kenal ini ke tak. aku juz angguk. angguk tapi tanya balik nama penuh budak tu, untuk make sure aku kenal.

Bagi soalan memake sure aku tu, dia cakap lagi, "minah yg seksi tu."

oh! my! Allah!

pakcik sebelah dia tu tambah pulak...


"Yg comey2 tu lah....."

aku terkedu lagi.

Sememangnya. aku kenal minah tu. mmg dia famous.

Tapi aku tertanya sendiri. What if aku yg jadi minah tu. I'm in her shoes. Ada sorang mamat yg tanya member yg kenal aku samada dia kenal aku ke tak. And dia gambarkan as 'yg seksi2 tu' and 'yg comey2 tu...'.

Kalo korang, korang suke? Bagi aku,...dua statements tu ayat berlapik je nak cakap yg minah tu gdik.

Aku tak mengata dia. Or mengumpat dia. Aku tak musuhi dia. Malah aku suke dgn keramahan that girl yg kita tgh cakap skrg ni sampai kadang-kadang aku tertanya kenapa orang yang tak seksi and tak gedik tak boleh ada that sifat yang menyenangkan tuh? Aku pun sama. kaku je kalau dengan orang yang aku tak rapat.

Tapi aku just,...asking myself. Sebab that girl really-memang-betul seksi. So mmg tak salah apa yg mamat peramah kat tusyen tu cakap.

ok. I'm speechless. tak tahu nak susun ayat camane untuk huraikan kekusutan aku. just... fikir sendirilah!

bhai!

Kalau kita berpakaian lawa-lawa, lawa as in ketat2 ikut body, and tudung singkat terbentuk dada, jalan pulak mendada buat aksi catwalk, bukan salah kaum adam sebenarnya kalau dia mengata kita kat belakang. realise it lah.

Bagi aku, kaum lelaki ni- topik perbualan dia tak sama dgn dgn kaum girl. Topic dorang lagi bernas and lagi boleh diterima pakai otak dr apa yg pompuan bualkan. majoritinya bila perempuan duduk berbetuk halaqah, tak jadi halaqah dah~ keluar la isu minah ni dan isu minah tu. dengan nama lain, mengumpat!

tTpi bagi lelaki... kalau diorang sendiri boleh cakap dengn muka meluat-menyampah macam tu yg kita ni seksi, kita patut malu dengan diri la.

Walau secantik mana pun muka kau, walau sehot mana pun nama awak, walau gaya awak2 tiptop sekali pun,...no need la nak ketawa terkekek-kekek konon nak wat aksi malu bila jadi insiden yg bawah ni. vvvv


bila kita bejalan sekali dgn gang2 pompuan and sorang mamat dalam kumpulan dia cakap... """uuu.... dia tu yg paling cantik antara mereka2 tu.""" oh yeah! rasa dorang puji ke tuh? Kalau aku, aku asa aku nak tunduk muka cecah jalan tar masa tu. Walaupun mmg, aku admit yg 'yg paling cantik' tu mmg cantik. 

p/s: ok. aku mengaku kat sini yg aku pun tak jurus sgt. tak layak untuk nasihat ke berdakwah ke apa. tudung labuh pun jarang nak lekat atas kepala.

Tapi serius,...this n3 pun sbenarnya untuk ingatkan diri aku sendiri.

Aku pun takut bila lepas bercakap dengan sorang2 lelaki, dorang tu akan mencebik sesama sendiri and cakap "gediknya!"

Ada dua sebab yg aku tahu kalau kita dikata gedik===>>

1.   Dorang jealous. maybe. Jealous dengan apa yang kita ada. Tapi kalau kita positive thinking dalam terselit negative sikit, fikir balik. Apa yang specialnya samai ada orang nak jealous kita? ah? So accept the fact. Kita gedik. try to change it.

dari sisi lain...

2.   Maybe apa yang dorang cakap tu betul. kan? mungkin ecara tak sedar, kita tertunjuk aksi gedik. dengan jeritan "ouch!" atau 'aw!"tak pun "hey!!" [honestly, tu aksi aku] Mungkin bagi kita benda tu biasa. Aksi spontan uh? tapi hati and mind orang mana kita tahu. siapa tau kut la bulu betis dorang tu meremang bila dengar kita menjerit cam tu? kan?

So please,... behave yourself muslimah!

Unknown

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

1 comment: